Dagtocht omgeving Rauland - Reisverslag uit Rauland, Noorwegen van Mirella Snip - WaarBenJij.nu Dagtocht omgeving Rauland - Reisverslag uit Rauland, Noorwegen van Mirella Snip - WaarBenJij.nu

Dagtocht omgeving Rauland

Door: sensev

Blijf op de hoogte en volg Mirella

02 Augustus 2011 | Noorwegen, Rauland

Het is 6.17 uur als Severine wakker wordt. Haar biologische klok is een beetje in de war. Niet zo gek. Het blijft 's avonds lang licht en ook 's morgens wordt het weer vroeg licht. We weten het te rekken tot een uur of acht. Vandaag hebben we weer een mooie dagtocht in de planning staan. We gaan naar de staafkerk in Heddal en naar het Telemarkskanal. Het is een prachtige tocht en de zon schijnt volop, het is gewoon warm (27 graden). Eenmaal in Heddal aangekomen halen we eerst een bak koffie met wat lekkers. Daarna bezoeken we de staafkerk, die waarschijnlijk dateert van het begin van de 12e eeuw en in 1738 werd uitgebreid. Prachtig om te zien en op de begraafplaats zien we vele oude grafstenen die tot op de dag van vandaag goed bijgehouden worden. Hierna rijden we door richting Lunde waar een sluis is van het Telemarkskanal. Er is weinig te beleven, deze sluis overbrugt drie meter. Gelukkig gaat er net een speedboot de sluis in, zodat Senna en Severine kunnen zien wat er gebeurt in een sluis. Na een lekker ijsje stappen we in de auto en gaan we weer richting Rauland. We maken een prachtige rit terug naar het huisje. Het lijkt net alsof we weer in Canada zijn. De natuur is overweldigend mooi en toont veel overeenkomsten. Als Mike en Mo in 2005 deze foto's hadden gezien, hadden ze dan wellicht voor Noorwegen gekozen? Moe, maar voldaan komen we aan het einde van de middag aan in Rauland. Senna duikt snel de speeltuin in en Severine gaat met chippies op de bank zitten en kijkt voor de 100e keer naar de DVD van de Little Einsteins. Het avondeten is makkelijk, na een dag in de auto heb ik geen zin om te koken. 's Avonds pakken we de spullen alvast in, morgen verlaten we Rauland en rijden we nog een stukje noordelijker naar Hemsedal.