Hemsedal -Flam - Hemsedal - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Mirella Snip - WaarBenJij.nu Hemsedal -Flam - Hemsedal - Reisverslag uit Hemsedal, Noorwegen van Mirella Snip - WaarBenJij.nu

Hemsedal -Flam - Hemsedal

Door: sensev

Blijf op de hoogte en volg Mirella

08 Augustus 2011 | Noorwegen, Hemsedal

Zo, dat is weer even wennen....aan de wekker! Het is ongeveer twee uur rijden naar Flam en we willen graag de trein van 11.00 uur pakken, zodat deze mooi aansluit op de boot van 13.30 uur. Het weer is (in tegenstelling tot het weerbericht) zonnig, maar het is nog wel koud. De thermometer aan het raam geeft 6 graden aan! Het is lekker rustig op de weg, we komen dezelfde kudde geiten weer tegen en ruim op tijd komen we aan in Flam. Wat is het hier druk!! De Queen Mary 2 ligt in de haven en het is echt een toeristische trekpleister. Dit heeft dus ook als gevolg dat de trein van 11.00 uur al uitverkocht is! Senna baalt als een stekker, die denkt dat we niet met de trein gaan. Een goede voorbereiding is het halve werk, dus we gooien het schema om. We gaan eerst varen door de fjorden en pakken 's middags de trein. De boot vertrekt om 11.00 uur dus we hebben nog ruim de tijd om in de haven rond te lopen. We gaan met een klein bootje varen. De fjorden zijn overweldigend. Het is hier zo mooi! Na twee uur varen komen we aan in Gudvangen. Hier hebben we ruim een uur de tijd, voordat de shuttlebus je weer terugbrengt naar Flam (in 20 minuten). Gudvangen stelt niet veel voor, het is meer bedoeld dat je hier gaat eten in een vreetschuur! Helaas, daar hebben wij geen zin in. We lopen langs een Vikingendorp en hebben veel plezier met het gooien van steentjes in het water. De shuttlebus vertrekt en Severine valt in slaap, 20 minuten later zijn we weer terug in Flam. Hier moeten we ruim een uur wachten op de trein. Geen probleem. Niels blijft bij Severine die nog steeds slaapt, Senna houdt het perron in de gaten (komt de trein al????) en ik stort met op de winkeltjes (sale, korting, uitverkoop en ik ga los!). Veel geld heb ik niet uitgegeven (heb twee leuke jassen voor Senna en Severine gekocht) het is voornamelijk toeristenspul (vingerhoedjes, trollen, kaarten etc etc). Om 16.05 uur mogen we eindelijk met de trein mee. De trein is vol en het is warm, maar het uitzicht maakt alles goed. Onderweg maken we een korte stop bij de waterval van Kjosfossen. In Myrdal stappen een hoop mensen uit/over op de reguliere trein naar Bergen of Oslo. Terug gaan we aan de andere kant zitten om dat uitzicht goed te bekijken. Ruim een uur later staan we weer op het perron van Flam. We zijn moe en vol van alle indrukken. We eten nog snel wat in een restaurant aan de haven en zien de Queen Mary 2 vertrekken. Best grappig met het getoeter wat weerkaatst in het fjord en het vrolijk muziekje. Daarna keert de rust terug en stelt Flam (behoudens het mooie uitzicht) helemaal niets voor. De rit terug naar huis verloopt voorspoedig, ongeveer 1,5 uur later zijn we thuis met twee slapende kindjes op de achterbank. We leggen ze in bed en wij duiken nog even snel de sauna in.