Grossglockner Hochalpenstrasse - Reisverslag uit Wald im Pinzgau, Oostenrijk van Mirella Snip - WaarBenJij.nu Grossglockner Hochalpenstrasse - Reisverslag uit Wald im Pinzgau, Oostenrijk van Mirella Snip - WaarBenJij.nu

Grossglockner Hochalpenstrasse

Blijf op de hoogte en volg Mirella

20 Augustus 2012 | Oostenrijk, Wald im Pinzgau

Zo dat is wennen, voor het eerst deze vakantie de wekker! Gelukkig is de bakker al vroeg open, zodat we voor het ontbijt lekkere verse broodjes hebben. Gelukkig staat de auto in de garage dus deze is lekker koel. Ondanks dat we vroeg op pad gaan, is het al lekker op temperatuur. Het is rustig op de weg richting Bruck, waar de tolweg naar de Grossglockner begint. We besluiten om eerst helemaal door te rijden naar het eindpunt en op de terugweg te stoppen bij een aantal bezienswaardigheden. Het eindpunt is natuurlijk het mooie uitzicht op de Grossglockner en de Pasterzengletscher. Het is natuurlijk koffietijd, dus op het terras bij Kaizer-Franz-Josefs-Hohe (2369 meter) genieten we van een lekker kopje koffie met natuurlijk wat lekkers. Senna werkt een grote punt sachertorte weg, Niels apfelstrudel in een dikke laag warme vanillesaus en ik een heerlijk fris taartje met slagroom. Dit moet er natuurlijk ook weer afgetraind worden, dus lopen we een klein stukje van de Gramsgrubenweg. Een route dwars door de berg (tunnels), met regelmatig uitzicht op het gebergte. We hebben ons niet helemaal goed voorbereid. We lopen op onze dagelijkse schoenen en hebben alleen voor de kinderen een jas meegenomen. In de tunnels is het behoorlijk fris en vochtig, dus als we buiten zijn warmen we snel weer door. Ook op deze hoogte is het vandaag warm. We lopen in totaal door 5 tunnels en besluiten om dan weer terug te gaan. Er is nog genoeg te doen, te zien en te beleven. Niels besluit om met Mads alvast naar de auto te gaan. Senna, Severine en ik gaan nog een kijkje nemen bij de Wilhelm Swarovski observatie toren. Erg mooi, maar vanwege al het glas ook erg warm. We lopen terug naar de auto, eten nog even een broodje en beginnen dan aan de afdaling. Het is een mooie rit en het is ook erg druk geworden. We zien nu zelfs een lange wachtrij met auto's en bussen om naar boven te gaan! Onderweg stoppen we bij Fuscher Lacke (2262 meter). Aangezien Severine en Mads slapen, gaat Niels samen met Senna een kijkje nemen in het museum over de aanleg van de Grossglocknerroute. Daarna lopen ze nog een rondje om het meer. Hierna rijden we door naar Fuscher Torl (2428 meter). Hier is een monument gebouwd em heb je een geweldig mooi uitzicht op de verschillende bergtoppen. We rijden verder door naar Edelweiss-Spitze. Helaas staat hier ook een wachtrij, dus dit laten we aan ons voorbij gaan. Onderweg ziet Niels hoe mensen op een berg een roofvogel aan het trainen zijn. Mads moet toch eten, dus we stoppen even. De roofvogel heeft zich aangesloten bij een andere groep vogels, dus het duurt enige tijd voordat de roofvogel weer naar zijn trainer terugvliegt. Het blijft een machtig mooi gezicht om die beesten te zien vliegen. We rijden door naar ons laatste punt, de Piffkar. Hier willen we een kleine wandeling gaan maken en is er een leuke, educatieve speeltuin. Het is echter zo warm, dat we de wandeling voor gezien houden. Het spelen in de speeltuin houden we ook kort. We zien Senna per minuut steeds roder en roder worden. Rond 17.00 uur verlaten we de Grossglockner Hochalpenstrassen en brengen we in Zell am See een bezoekje aan de McDo. Als toetje eten Senna en Mirella een lekker ijsje met Oreo's. Jammie, Jammie. s' Avonds begint het in de bergen flink te onweren. Het onweer komt de berg niet over, we zien het alleen maar flink flitsen en af en toe hooren we een donder. De komende dagen wordt er meer onweer voorspeld, verbaasd ons niet gezien het benauwde weer. Vandaag was in ieder geval weer een hele mooie dag!

• 23 Augustus 2012 - 16:15

Monique:

Hoi hoi Luitjes,

Zo te horen genieten jullie volop en hebben jullie goed weer. Heerlijk om al jullie verhalen te lezen, geniet er nog maar lekker van. Hopelijk spreken we elkaar snel op de skype.

Dikke kus va ons allemaal.
    xxxxx

Ps wel wat fotos plaatsen hoor wil het graag altijd even visualiseren hahahahahah