Assisi en Perugia - Reisverslag uit Fossombrone, Italië van Mirella Snip - WaarBenJij.nu Assisi en Perugia - Reisverslag uit Fossombrone, Italië van Mirella Snip - WaarBenJij.nu

Assisi en Perugia

06 Juli 2013 | Italië, Fossombrone

Al heel lang staat een bezoek aan Assisi op ons verlanglijstje. Niet vanwege een geloofsovertuiging, maar vanwege de geschiedenis, cultuur en historie. Het is ongeveer 2 uur rijden vanaf Montalto Tarugo, dus de wekker wordt vandaag gezet. We zitten vroeg in de auto en gaan op weg. Het is lekker weer en een prachtige rit naar Assisi, we komen ogen en oren tekort en onderweg passeren we allerlei kleine dorpen. Rond de klok van 11.00 uur bereiken we dan Assisi. De auto kunnen we gelukkig in een ondergrondse parkeergarage parkeren (lekker koel). Hier krijgen we al gelijk een indruk van hoe oud Assisi eigenlijk is en hoe mooi historie is verwekt in het huidige. Zoals gebruikelijk eerst koffie op een klein terras. We verbazen ons over de mooi geklede heren en vooral dames. Er gaat getrouwd worden vandaag! Het is heerlijk op het terras, we nemen er gelijk maar een stuk taart bij en ook voor de kinders wat lekkers. Daarna lopen we door naar het centrum en de toeristeninfo. We krijgen een kaart mee en gaan op pad. Door de smalle straatjes, met leuke kleine winkeltjes. Het toeristische niveau ligt duidelijk hoger, maar het mag de pret niet drukken. Uiteindelijk komen we bij de Basiliek van St. Franciscus aan. De Basiliek bestaat uit een boven- en benedenkerk en is echt prachtig. Mooie muurschilderen, architectuur en natuurlijk bezoeken we ook het graf van St. Franciscus. Het is druk in de basiliek en vooral Mads is onder de indruk van de echo in de kerk (hou een kleintje dan maar eens stil.....). Na het verlaten van de Basiliek lopen we rustig terug richting de auto. Onderweg koopt Senna een kruisboog van zijn rapportgeld en wij een schattig kannetje waarmee je espresso kan maken. We maken de laatste foto's en rijden door naar Perugia dat iets verderop ligt. We parkeren in het centrum, aan de buitenzijde van een oud pakhuis. Als je binnen wilt parkeren moet je de sleutels afgeven en je auto oplaten. En ja, dat durven we niet. Buiten mag je wel parkeren, dus dat doen we dan liever. Vanaf de parkeerplaats loop je direct het centrum in, waar die week toevallig Perugia Jazz 2013 aan de gang is. Gezellige muziek en we slenteren rustig door de leuke straatjes. Aan het einde van de middag stappen we weer in de auto, het is tenslotte toch weer 2 uurtjes terug richting Montalto Tarugo. Het wordt uiteindelijk zelfs iets langer, op de terugreis rijden we nog even langs Urbino om een nieuwe tas voor Mirella te scoren......yes!